Sinds 2009 gespecialiseerd in Mindfulness: MBCT trajecten & retreats

Deze tijd vraagt om een veranderend bewustzijn, meer inzicht in ons denken en doen 

Uit het automatisme, uit de ratrace van het leven, vertragen, vaker stil staan en eenvoudig aandacht leren geven aan het leven zelf voor meer innerlijke rust en vrede


Mindfulness

Helpt je om meer in eigen kracht en bewuster te leven.

Mindfulness heeft een bewezen effect, het helpt bij stress, angst, depressie, tinnitus, chronische klachten en veel andere psychische problemen. Mindfulness (MBCT) is inmiddels een eenvoudige, effectieve training geworden.

Bij onze trajecten staan de vier hoekstenen centraal, waarbinnen mindfulness geleerd wordt, deze zijn:

Bewustwording

Je leert opmerken wat je werkelijk ziet, hoort, ruikt, voelt, proeft, fysiek voelt en denkt. Zintuigelijk waarnemen.

Ervarend leren

Je leert met vallen, opstaan en steeds opnieuw beginnen in aandacht. Fouten bestaan niet.

Mens en natuur

Onze eigen natuur en onze eigen (w)Aarde, wat is het nog waard en wie zijn wij werkelijk in dit geheel? Wat is onze plek, als mens en wat is leven zonder denken? Inzicht in beeld en gewoontepatronen.

Compassie en inclusiviteit

Alles is met elkaar verbonden en inzien dat ik, jij en wij het allemaal zijn, pas dan zien we de eenheid in onze verbinding. ALL is One, eenheidsbewustzijn.

Mindfulness: MBCT bestaat uit  7 leerlessen

Je ontvangt een praktisch handboek met wekelijks nieuwe aandachtsgerichte oefeningen. De oefeningen zijn maximaal 15 minuten per dag en voor iedereen toegankelijk. Deze training is gebaseerd op cognitief inzichtelijke lessen gecombineerd met Mindfulness. Je leert hoe informatie in ons brein doorwerkt en wordt verwerkt. Je krijgt meer inzicht en leert achtergrondinformatie over hoe negatieve gedachtegangen en vaste gewoontepatronen ons leven bepalen en hoe we hier zelf wat aan kunnen veranderen. Veel mindfulness-oefeningen zijn audiofragmenten, zodat je eenvoudig je aandacht leert richten. Je leert per week één oefening. Alle getrainde oefeningen kun je direct toe passen in het dagelijkse leven. 

Learning to live life to the fullest  


In volgende stappen op weg naar een verbindend leven, leer je aandacht geven aan:

Ademhaling en ademruimte

In de eerste les leer je wat 'oprechte' aandacht is. Je leert wat werkelijk waargenomen wordt en hoe waarnemingen worden geinterpreteerd. Je leert de verschillen tussen denken en kijken, inzien.

De oefeningen voor deze week zijn:

  • aandacht voor je ademhaling en het leven
  • drie minuten ademruimte
  • aandachtsgerichte handelingen
  • helderheid in automatische reacties
Bodyscan en automatismen

In de tweede les leer je hoe automatismen werken en hoe je zelf door aandacht te leren richten dit bewuster om kunt zetten. De oefening leert je om aandacht te richten op lichaamsdelen en je geest en denken te kalmeren.

Het doel van deze les is om je bewustzijn te verruimen en aandacht te richten, waardoor je negatieve automatismen leert doorbreken. De bodyscan is een oefening die je hierbij helpt.

Geluiden en frequenties

Geluid wordt gekenmerkt door frequentie die meetbaar is in trillingen en wordt waargenomen in tonen, klanken en resonanties.

Geluiden, frequenties en trillingen worden van oudsher toegepast voor heling en groei. Sjamanen,  Boeddhisten, Hindoestanen en andere oude culturen wisten de kracht van geluid te gebruiken; oeroude sounds om te helen, te leren en te groeien. Er zijn legio onderzoeken die helder uitwijzen dat verschillende geluidsfrequenties goed of zelfs kwaad kunnen doen.

Op leren merken wat je werkelijk hoort en hoe je reageert staat deze les centraal. Stil leren staan bij wat je echt hoort en het verschil waarnemen tussen horen vs luisteren.

Gedachten en gewoontepatronen

Je hebt ze de hele dag in woorden, verhalen en of beelden; gedachten en hun eigen gewoonten. Volgens onderzoek hebben we gemiddeld 70.000 gedachten per dag, waarvan 75% negatief geladen is, dat is veel om op te merken. Maar wat doen deze gedachten met ons en hoe kunnen we negatieve en herhalende gedachtegangen omzetten?

In deze les leer je gedachten te benoemen en welke categorieën je voorkeuren hebben, bijvoorbeeld:

  • je bent een planner en veel tijd bezig om vooruit te organiseren en of risico's te vermijden,
  • je bent een piekeraar en vaak met je verleden en herinneringen bezig,
  • je kunt ook de voorkeur hebben aangenomen om bij alles een oordeel te uiten,
  • of vooral magisch en fantasievol te denken.

Deze vier categorieën kunnen behulpzaam zijn om je denken te ordenen, het geeft meer overzicht en maakt tevens ruimte om op een andere manier te reageren dan je eigenlijk gewend bent. Hierdoor ontstaat inzicht en bewustwording.

Je leert deze week tevens gedachten waar te nemen als een beweging van je geest, en dit te benoemen als 'denken', want dat is wat het doet, de hele dag door!

 

Lichamelijke gewaarwordingen

We wonen in ons lichaam en toch zijn wij er doorgaans te weinig mee bezig. Tenzij er pijn en klachten zijn dan voelen we ons lichaam.

In deze les leer je je lichaam voelen en kennen. Je leert bijvoorbeeld hoe emoties voelbaar zijn in lichaamsdelen en hoe je door een open aandacht hier meer ruimte aan geeft. Hierdoor ontstaat er ruimte, waardoor je automatismen beter leert doorbreken en lichamelijke gewaarwordingen makkelijker toe kunt laten.

Meer in contact met je lichaam en je geest.

Aandacht en ruimte

In deze laatste les komt alles tezamen. Je leert aandacht richten en hoe alles in aandacht aanwezig is. Je leert helder waarnemen en je beter af te stemmen op je intuitie. Na zeven weken is er meer rust in denken en doen en heb je geleerd om beter te accepteren wat er van moment tot moment leeft.

Je leert deze les dat bewustzijn in jouw veld van aandacht ligt en dat jij degene bent die weet waar aandacht op gefocust is. Je leert aandachtig zien, horen en helder waarnemen.

All is One

Groepen, bedrijven of individueel

Je kunt je aanmelden voor: een spoedcursus 1 op 1 van acht dagen in Gran Canaria, een 8-weekse online MBCT training, individueel of met je eigen team.

Datums zijn in overleg.

Twee keer per jaar organiseren wij een mindfulness retreat gecombineerd met een digitale detox van acht dagen, in Nederland en Gran Canaria. Vraag hiervoor naar de planning van 2023.

leren_mediteren

MBCT online

Investering: € 220,- inclusief alle lessen, het leerboek voor achtweken en een privé coachingsessie.

Groepen en Teams

Investering: € 750,- acht wekelijkse lessen van 2 uur voor vier personen. Bij grotere groepen is de prijs afhankelijk van de groepsgrootte.

Mindfulness retreat

Investering: € 799,- p.p.p.w. exclusief vervoer, transfer en verzekeringen. Inclusief: MBCT handboek voor achtweken en accomodatie o.b.v. halfpension. Minimale groepsgrootte acht deelnemers.

Spoedcursus 1 op 1

Investering: € 1999,-
7-dagen Gran Canaria, exclusief vlucht, vervoer en verzekeringen. Inclusief handboek, achtweken MBCT-online, vier coachingssessies, accomodatie o.b.v. volpension.

Veel gestelde vragen

Ik voel me onrustig als ik langer zit. Hoe komt dat?

We staan continue aan en zijn het niet gewend om stil te zitten. Vaak vinden wij dat we vooral nuttig moeten zijn en niet mogen niksen. Het is dan ook normaal om eerst onrust te voelen terwijl je oefent, maar oefening baart kunst. Sta jezelf toe om vaker te mogen niksen.

Ik voel ineens heel andere gewaarwordingen in mijn lichaam, wat is dit?

Omdat we dagelijks druk zijn met andere hoofdzaken in plaats van met onszelf, merken we vaak niet op wellke signalen het lichaam afgeeft. We gaan hieraan voorbij door de drukte van alle dag. Sta toe wat je ervaart vanuit een nieuwsgierige en accepterende houding, laat gewaarwordingen toe en merk op wat je meer kunt waarnemen.

Ik voel overal pijntjes en weet niet wat het is

Als je vertraagt en stilzit werkt aandacht als een vergrootglas. Maak juist op deze momenten contact met de gewaarwording en probeer dit toe te laten tijdens de oefeningen. Wees je bewust dat alles wat wij aandacht geven uitvergroot wordt.

Ik wordt steeds afgeleid door gedachten en kan ze niet stoppen, wat kan ik doen?

Niks doen, geweldig dat je opmerkt hoe gedachten komen en gaan. Je brein denkt namelijk de hele dag door. In de mindfulness leer je gedachten ruimte te geven, in plaats van direct reageren. Naar mate de oefeningen vorderen zul je opmerken dat gedachten rustiger worden en minder in aandacht aanwezig zijn.

Ik val steeds even weg tijdens de oefening, wat kan ik doen?

Dit gebeurt ons allemaal wel een keer of zelfs vaker. We zijn het niet gewend om in ontspanning te zitten en verslappen in aandacht. Gebeurd dit vaker, merk dan op wat er fysiek maar ook in je gedachten in aandacht komt. Je kunt ook een andere en activere houding aannemen. Dit kan je helpen om opmerkzamer de oefeningen te doen.

Ik krijg ineens beelden van vroeger en voel me intens verdrietig, doe ik iets niet goed?

Nee hoor, door de oprechte aandacht die je jezelf geeft ontstaat er ruimte om oude onopgeloste zaken uit het verleden te verwerken. Praat hierover met je coach, hij/zij kan je helpen met een gerichte mindfulness oefeningen om nare gewaarwordingen of gebeurtenissen snel en goed te verwerken.

Kantoor Nederland:
Hengelo (ov) bezoek volgens afspraak
Telefoon:
Di t/m Do van 9:00 – 16:00u
+31 (0)74 7850125
+31 (0) 645399852

Kantoor Spanje:
Calle de Arteara 17
35108, Arteara, San Bartolome de Tirajana, Gran Canaria

Email: info@ziemens.nl

KvK: 78234301

RSNI: 861312879

Rabobank: NL 31 RABO 0362 6154 70

TAAL / LANGUAGE